tiistai 27. maaliskuuta 2012

Harjoitustehtävät sähköinen liiketoiminta

Harjoitustehtävät


Itseopiskelutehtävien palautus tapahtuu kolme viikkoa lähiopetuspäivistä eli tasan 30.4.2012 mennessä.
Tehtävien 1-6 palautus tehdään omaan blogiin. Tehtävä 7 palautetaan sähköpostilla Kirsille sähköposti osoitteeseen kirsi.mikkola(at)liiketoiminta.info.
  • Noudata annettuja aikoja
  • Otsikoi sähköpostisi otsikolla ”erikoistumisopintojen tehtävät”
  • Kirjoita sähköposti seuraavan mallin mukaan:
  • Tehtävä 1. + tarkka osoite missä tehtävä on
  • Tehtävä 2. + tarkka osoite missä tehtävä on
  • Jne.
Mitä tehdä jos EVOttaa
  1. Etsi ko. palvelun HELP tiedostoista
  2. Kysy ko. palvelun HELP-foorumilta
  3. Googleta
  4. Kysy muilta esim. blogin kommenttitoiminnon kautta
  5. Kysy kouluttajalta blogin kommenttitoiminnon kautta
  6. Kysy Kirsiltä
Tehtävä 1

Pohdi mikä merkitys on yrityksen visiolla (liiketoiminnallisilla tavoitteilla) sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa?  Mitä yrityksen e-strategian tulee vähintäänkin sisältää?

Tehtävä 2

Mikä mielestäsi verkkokaupan merkitys matkailu- elinkeinoelämälle Suomessa?
Käsittele mm. seuraavia asioita:
Minkä suuruinen on verkkokaupan rahavirta "tavalliseen kaupankäyntiin" verrattuna?
Voivatko kasvukäyrät pysyä ennallaan vielä pitkään?
Minkälaisia muutoksia näet kaupankäyntiprosesseissa verkkokaupan yleistyessä syntyvän?
Ketkä voittavat, ketkä häviävät tässä muutosprosessissa?
Mitä tekijöitä koet voimakkaimmin verkkokaupan kasvua rajoittavina?
Onko verkkokaupan asema Suomessa jotenkin erilainen kuin muualla Euroopassa, USA:ssa tai Japanissa? Miksi?
Tehtävä 3
Kerro lyhyesti valmismatkalaista ja kuluttajasuojalaista. Missä niitä sovelletaan ja miten?
Kuluttajansuojalain säännökset ovat pääsääntöisesti pakottavia lain säännöksiä, mitä tällä tarkoitetaan?
Mitä tarkoitetaan tietosuojalla kuluttajalle suunnatussa verkkokaupassa?
Mitä tarkoitetaan etämyyntisäännöksillä, jotka koskevat elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välistä kauppaa? Mitä nämä säännökset ovat?
Mitä tarkoittaa ns. muotovapaus yritysten välisissä sähköisen kaupankäynnin sopimuksissa?
Tehtävä 4
Miten Internet on vaikuttanut matkailuyritysten kaupankäynnin arvoketjuun?
Miten konkreettisesti matkailun tuotantoverkoston toimintaa voidaan tehostaa sähköistämällä verkoston liiketoimintaprosesseja?
Pohdi miten Globaalit jakelujärjestelmät ohjaa yritysten  sähköistä kauppaa, vai ohjaatko?
Tehtävä 5
Pohdi miten yritysten asiakkuuden hallinnan osa-alueita tulisi kehittää palvelemaan paremmin ja tehokkaammin yrityksen operatiivisia ja analyyttisiä toimintaprosesseja.
Etsi ja mainitse vähintään 3 matkailu-, vapaa-aika ja elämystuotantotoimialalle soveltuvaa asiakkuudenhallintaohjelmistoa (CRM).
VAIHTOEHTOTEHTÄVÄT:
Tehtävä 6 (lähinnä Jaana ja Tanja :))
Kirjoita essee, jossa pohdit sähköisen liiketoiminnan tulevaisuutta suomalaisissa matkailun, vapaa-ajan ja elämystuotannon yrityksissä. Esitä näkemyksiäsi seuraavista näkökulmista:
  • kilpailutilanteen muuttuminen matkailutoimialalla
  • asiakkaiden odotusten kasvaminen, kulutus- ja ostotottumusten muuttuminen
  • uudet liiketoimintamallit
  • muuttuvat markkinointi ja yhteisöllisyys
  • yritysten sähköisen liiketoiminnan osaamisen kasvaminen
TAI

Tehtävä 7
Täytä, laske ja palaute “Jakelukanavatyökirja” oman yrityksesi tai työnantajan jakelukanavavalinnoista. Lisäksi voit tutustua Verkkokauppasuunnitelmaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti